Kalappal!

Mit keresel?

Vadászíjászat

Ismét új PSE vadászíjak jöttek

Olvasási idő: 4 perc A PSE november óta minden hónapban bejelent valamit. Decemberre egy “slágermodellt” tartogatott, januárra pedig a zászlóshajó EVO széria új modelljei láttak napvilágot. Itt a John Dudley-féle Embark, és az EVO NXT-t váltó EVO EVL. EVL, mint Evil, vagyis Gonosz!

PSE EVO EVL

Az EVO EVL a PSE 2021-re szánt csúcskategóriás szériája, a tavalyi EVO NXT 31, 33 és 35 modellek utódai. EVO, mint Evolve cam, vagyis a PSE idén sem nyúlt hozzá (nagyon) a jól bevált Evolve csigarendszerhez. Minek is nyúlt volna, világszerte imádják, független tesztek szerint is a legfinomabban húzható, és legkönnyebben lőhető íjak közt tartják számon az PSE EVO-kat. Fejlett csigarendszer, ahol forgatható modulok segítségével lehet húzáshosszt és kikönnyülést állítani, modulcserével pedig az íj karakterén és sebességén is módosíthatunk picit.

Az új EVO EVL széria promojában a PSE bemutatta a Precision Buss Tuning System (PBTS) rendszert, ami ismerve az előzményeket kicsit vicces erőtlen. A 2020-as év több íjgyártónál a házi hangolásról, innovatív megoldásokról szólt, a Bowtech jött a tilitolizós csigákkal, az Elite a billegetős csigákkal. A PSE EVO EVL íjakon továbbra is a buss-kábelt kell csavargatni, csak kicsit átszabták, és adtak neki egy szép nevet. Persze jól bevált dolog, de a hangsúly az íjprés nélkülözésén van másoknál. Ez az új Yoke-kábel ráadásul nem is annyira újdonság, ugyanis a rendszer már a lentebb szereplő Nock-On Embarkon bemutatkozott decemberben. Mivel a cikk végét a decemberben megjelent Embarkról már korábban megírtam, így erre a részre e helyütt nem is vesztegetnék több szót. Lentebb elolvasható, miről van szó.

A lényeg az, hogy az EVO EVL modellek rendelkeznek az eddigi legszélesebb osztott íjkarokkal a PSE történetében, emiatt a Yoke-kábel tekergetős hangolással elvileg nagyon precízen lehet tuningolni. Akad itt integrált QAD kifutó felhelyezési lehetőség, ami tavaly kimaradt, és gyorscsatlakozású kiegészítők is (pl szíj csatlakozási lehetőség), de mégis a legjobban talán az hangzik, hogy a PSE-hez visszatértek a korábban jól megszokott sebességek. Míg a tavalyi EVO NXT-k viszonylag lassú íjak voltak (leggyorabb 31-es 329fps), addig az EVO EVL 32 például már 345 fps-t tud. Persze a gyártók tili-toliznak a sebességekkel minden évben, kiugró értékek nemigen vannak. Nehéz a fizikát meghazudtolni, vagy könnyen húzható egy íj, vagy gyors. Maximum a mértéken tudnak picit csiszolni a csigák fejlesztésével és kisebb trükkökkel. Csak hát, ha valaki egy 340fps körüli íjjal lőtt évekig, ezt szokta meg, az nem biztos, hogy szívesen vesz egy 322 fps-es EVO NXT 33-at, akármennyire is az egyik legfinomabb, legpontosabb íj a piacon. Igen tudjuk, a sebesség nem minden…

Az EVO EVL line-up specifikációi a következők:

EVO EVL 32

  • Tengelytáv: 32″
  • Aljzási magasság: 6″
  • Húzáshossz: 25-30.5″
  • IBO sebesség: 345 fps
  • Tömeg: 4,5 font
  • Húzóerő: 50, 60, 65, 70, 80#
  • Kikönnyülés: 80-90%
  • Csigarendszer: EC nagyobb, lassabb, finomabban húzható csiga
  • Modulok: HL (High Let-off 80-90%), LL (Low Let-off 65-75%), FL (Fast Low let-off 65-75%)

EVO EVL 34 SE

  • Tengelytáv: 34″
  • Aljzási magasság: 6.5″
  • Húzáshossz: 24.5-30″
  • IBO sebesség: 340 fps
  • Tömeg: 4,7 font
  • Húzóerő: 50, 60, 65, 70, 80#
  • Kikönnyülés: 80-90%
  • Csigarendszer: SE (Small Evolve) kisebb, gyorsabb, agresszívabb csiga
  • Modulok: HL (High Let-off 80-90%), LL (Low Let-off 65-75%)

EVO EVL 34 EC

  • Tengelytáv: 34″
  • Aljzási magasság: 6.75″
  • Húzáshossz: 26-31.5″
  • IBO sebesség: 338 fps
  • Tömeg: 4,7 font
  • Húzóerő: 50, 60, 65, 70, 80#
  • Kikönnyülés: 80-90%
  • Csigarendszer: EC nagyobb, lassabb, finomabban húzható csiga
  • Modulok: HL (High Let-off 80-90%), LL (Low Let-off 65-75%), FL (Fast Low let-off 65-75%)

PSE Nock-On Embark

A PSE-vel szorosan együttműködő John Dudley íjász, íjászoktató, vadászíjász arról ismeretes mostanság, hogy a PSE meglévő íjait alakíttatja át kissé a gyártóval, és a saját márkaneve, a Nock-On® Nation címere alatt lehet megvásárolni őket egyedi megoldásokkal és egyedi színben. 2020-as átigazolása óta (a Hoyttól) egy PSE vadászíjat “pécézett” még csak ki magának: a top-kategóriás EVO NXT 33-at alakították át kissé, de az átszínezésen kívül ez csak apró módosításokat jelentett, nomeg némileg magasabb árcetlit is az EVO NTN esetében. Ami persze inkább csak hype, mert a változtatások egy része jótékony butítás volt, a többi része meg olyan apróság, ami a PSE-nek csupán kb. 3 furattal több munkába került.

A decemberben bemutatott Nock-On® Embark™ viszont más. Ez egy elérhetőbb árú, középkategóriás modell kezdőknek, vagy olyan vadászíjászoknak, akik könnyen használható, lövéshibákat jobban tűrő vadászíjat szeretnének. Egy teljesen új, egyedi fejlesztés Dudley irányelvei alapján, tehát nem egy meglévő modell átszínezése. Specifikációit tekintve ugyan a nemrég bemutatott PSE Drive NXT-hez hasonlatos, de utóbbi nagyobb, 33″ tengelytávú, míg az Embark lessátorba, mászólesre szánt, kompaktabb, 31″-es modell. Tekintve, hogy a Drive modellek megszűntek (és csak a 33-as NXT maradt), az Embark lett az egyetlen 33″ alatti középkategóriás PSE.

Az “Embark” névről annyit, hogy élelmesebbek talán emlékeznek, ősszel az Elite is bemutatott egy ilyen nevű, belépőszintű, csigás íjat 2021-re, ezért furcsa lehet, hogy azonos névvel került piacra egy modell a konkurenciától. A történet röviden annyi, hogy a PSE-nek az “Embark” márkanév korábban már le volt védetve, csak ezt az Elite nem vette észre. Következésképpen az Embark elnevezés marad a J. Dudley-hoz köthető modellre vésve a PSE-nél, az Elite pedig törölte a hasonló nevű íját a kínálatából, és bizonyára más néven fogják majd piacra dobni.

Az Embark főbb jellemzői az egyedileg tervezett, megmunkált alumínium középrész, és a ZF csigák, amik a népszerű EVOLVE csigarendszer kissé egyszerűsített, de hasonlóan kellemes húzással rendelkező változatai. Az egyszerűsítés annyiból áll, hogy csak a húzáshosszt (23,5-30,5″) lehet a modulon állítani, a kikönnyülést nem (fix 80%). A kábelrendszer egyedi, a neve PBTS, félig bújtatott, félig osztott Yoke-kábelek találhatók a csigáknál, így az egyedi megoldásnak köszönhetően lehetőség van a segédkábelek csavarásával csigát hangolni. Továbbá ugyanide lehet rögzíteni egy erre a célra kialakított lyukba az íjkar-működtetésű lebukós kifutók zsinórját is, ami Dudley szerint jobb megoldás, mint ha az íjkarra rögzítenénk (nem tud túlfeszülni), és kompaktabb, esztétikusabb is. Az íjkarokat befogadó zsebek külön csavarral rögzíthetőek, az erőállítás pedig 20 font tartományban történhet. Mivel az erőállító csavar egy fordulni képes perselybe rögzül, és a középrész ezen a részen nyitott, így könnyedén tekerhető a csavar, és láthatjuk, mennyit lehet még tekerni. Hasznos megoldás. A markolat ugyanaz, mint a PSE high-end íjain, alapból dundibb műanyag, de aki a vékonyabb, puritánabb markolatot szereti, az egy csavarral el tudja távolítani a műanyagot, és alatta is precízen kialakított fém markolatot talál. Ezeket mind bemutatják az alábbi videóban.

PSE Nock-On Embark specifikációk:

  • 31″ tengelytáv
  • 7″ aljzási magasság
  • 80% kikönnyülés
  • 23,5-30,5″ húzáshossz
  • 327fps IBO sebesség
  • 4,7lbs súly
  • 40-60# v. 50-70# húzóerő

ÍRTA

Vadász, vadászíjász, terméktesztelő, blogger, kíváncsi, kritikus, ex-fotográfus, Infiray Ambassador. Nem trófeavadász, nem influenszer.

Facebook

EZ IS ÉRDEKELHET

Hírek

Olvasási idő: 4 perc Az USA-ban is lassan indul a főidény, ezért a nagy víz túloldalán elindult a mozgolódás a szcénában. Lássuk mik az...

Vadászíjászat

Olvasási idő: 3 perc Idén februárban a patinás PSE-t, talán az utolsó magánkézben lévő márkát Pete Shepley alapító eladta egy befektetőcégnek. Izgatottan várta a...

Vadászíjászat

Olvasási idő: 2 perc Eladták az ezidáig Pete Shepley alapító magántulajdonában lévő patinás céget egy befektetői csoportnak. Shepley elköszön, indul a pénzpumpa a fejlesztésre,...

Vadászíjászat

Olvasási idő: 2 perc Bemutatta a PSE az új zászlóshajó Fortis, és a John Dudley-féle Nock On márkanév alatt futó Unite modelleket, de túl...