Először is a jegyzőkönyv kedvéért leírnám, hogy bár többször is néztem már bele Hikmicro Alpex 4K-ba, vadászati körülmények között nem próbáltam még, szóval a mondandómat kéretik eszerint kezelni. Ennél a készüléknél a felhasználók visszajelzéseire, a neten látott mintafelvételekre, a nyilvános specifikációkra, és az immáron több mint 5 éves tesztelői rutinomra hagyatkoznék, de a tévedés jogát fenntartom, mert a használat néha más tud lenni, mint az elmélet.
Szóval az első és legfontosabb tényező a nagyítás és a látószög. Sokan félnek a PARD Night Stalker 4K 70mm-től, mondván szűk a látószöge. Ez relatív. Igen, az Alpex 4K-hoz képest szűkebb. De ezt úgy képzeld el, mint a hagyományos távcsöved látószögét. Az Alpex 4K kb olyan, mintha a variábel távcsövedet letekered 3-4x-es nagyításra. A PARD 4K meg olyan, mintha 5-6x-os nagyításra tekered. Most tedd a szívedre a kezed, és mondd meg, hogy milyen gyakran van a sima céltávcsöved 3-4x-es nagyításra állítva amikor lesen ülsz, főleg amikor ragadozókra vadászol. Ha magamból indulok ki, soha. Nekem általában 8-10x-esre van állítva, esetleg 6-7x-esre, ha olyan a környezet. 5-6-nál lejjebb tán még szórón se használom a sima távcsövet. Aztán azt is elmondanám, hogy sok vadásztársunk egy életet végigvadászott a 8×56-os Schmidt&Benderrel, akkor hol itt a kérdés?
Igen, a széles látószög egy keresőnél jól tud jönni. Ott is főleg erdőben, fedett terepen. De célzásnál, amióta céltávcsöves lesvadászat létezik, az emberek a nagyítást preferálják. Vajon az éjjellátó céltávcsövek érkezésével ez miért lett mégis másodlagos tényező?
Hát, talán azért, mert azt gondolják digitálisan bele lehet zoomolni. “A 4K bírja!” Valóban, a 4K jobban bírja a digi nagyítást, mint az 1920-as FullHD. Csakhogy az “átverés” ott érkezik, hogy ha növelik a felbontást, általában növekszik szenzorméret is, ezzel szélesedik a látószög és csökken a nagyítás. Hacsak nem tolnak egyet az objektívméreten is felfelé. A Hikmicro az Alpex 4K-val ezt a ziccert egyelőre kihagyta: a régi FullHD Alpexen és az új 4K Alpexen is 50mm-es objektív van, tehát egyik kezével adott 4K felbontást, a másik kezével elvett az alapnagyításból, magyarán kvázi ugyanott vagyunk, abban a pillanatban, ha 8-10-12x-es nagyításon akarunk célozni és lőni. Az Alpex 4K 3.5x-ös alapnagyítású, 2x-es digi zoomon, tehát 7x-es össznagyításon – ami már lövéshez alkalmasabb – már “csak” FullHD, ami nem rossz, de már nem 4K. És sokan még 7x-essel se tudják/akarják a 150m-re kiálló süldőrókát megcélozni, szóval tekerik tovább 10.5 vagy 14x-esre. Ott meg már jócskán butul a felbontás.
Ezzel szemben a PARD nem volt rest 70mm-es optikát biggyeszteni a 4K szenzor elé, amivel kaptunk egy 5.6x-os alapnagyítást. Kisebb távokra ezt már nem is kell tekergetni, de ha mégis, akkor egy 2x-es digi nagyítással, amikor a FullHD-ra jutunk, már egy 11.2x-es össznagyításunk lesz, ami már egészen jófajta.
Konkrétan ekkora a különbség a két készülék között (ld. alábbi kép), amikor jócskán feltekerjük a digi nagyítást. Látható, hogy a Hikmicronál már masszív felbontásvesztés miatt széttuningolt, mesterségesen szanaszét élesített képet látunk:
És akkor ott van még a Pardnak a 100mm-es verziója is, 8x-os alapnagyítással és 4K felbontással. Az már a non-plus ultra! Ahol a Hik már FullHD, ott ez még 4K, és 16x-os össznagyításon jön csak el FullHD. Ott, vagyis 16x-os nagyításon ad olyan minőségű képet, mint a legtöbb céltávcső 3-4x-es alapnagyításon (Digex C50, Tube TD50, régi Alpex, Guide DU50 stb). Igen, szűk a látószöge, pont olyan szűk mint a saját távcsöved 8x-os zoom-álláson. Ahová mellesleg igen sok vadásznak azóta le van hegesztve a távcsöve, amióta megvette, vagy eleve nem is tud mást (fix 8×56 S&B Klassik ugye).
A Pard 4K 70mm-rel 400-ra még láttam az őzeket éjszaka, ha disznó lett volna, még meg is lehetett volna célozni vele, de nagyjából ez a határa. Alább egy saját kép, őz a gabonában szürkületkor 240m-re 2x-es és 4x-es digi nagyításon.
Na ennyit a nagyításról és a látószögről, de meg fognak kövezni, hanem említem a fényerőt. Jogosan, hiszen így korrekt. Az Alpex 4K igen komoly F1.2-es fényerejű objektívvel jön, ami szürkületben, holdvilágban hasznos tud lenni. Emiatt viszont nem kicsi távcső, hiszen az F1.2-höz kell a tubusátmérő rendesen. A PARD inkább azt mondja máig, hogy a távcső legyen kicsi és könnyű, ezért ők szerényebb F2.4 fényerejű optikával szerelik őket. Ez fényveszteséget okoz, így hamarabb lesz szükség vetőre. Azért a szürkület végéig még ezzel is lehet boldogulni, de ha besötétedik, lekapcsolják a villanyt. Mellesleg a fényérzékenységet a 4K felbontás sem segíti, szóval ha nincs valami maradékfény akkor a Hikmicronak is lekapcsolják a villanyt (és felkapcsolják a vetőt).
Itt jön ki például az Infiray Tube TD70L V2 előnye, az ugyanis még FullHD felbontású, F1.8 fényerejű, és 5.5x-ös alapnagyítású. A FullHD nagyobb pixelméretet enged, több fényhasznosítást, szintúgy az F1.8 fényerő, ezért kukasötét éjszaka is még lehet látni vele, ahol a többi távcső már fekete (ld. fenti kép). Azonos vetővel használva is tisztább lesz a képe, hiszen többet tud hasznosítani a vető fényéből. És hiába FullHD felbontású, feljebb tekerve ugyanolyan képminőséget ad mint a kisebb nagyítású 4K Alpex feltekerve. Ha épp nem jobbat, ld. alábbi kép, ami azonos vetővel készült.
Igen ám, de a Tube-ban nincs távmérő (csak sok pénzért felcsatolható) és nincs ballisztika sem. Az Alpexben és a Pardban meg van.
És igen ám, de a Tube-nak csak 4-4.5 centi körül van a betekintési távja, rá kell tolni a szemünkre, az Alpexnak 5.5 centi, ami határeset, a Pardnak meg el se lehet dönteni igazán. A gyárija 10 centi, ami dioptria nélkül kamu, de még nullás szemmel használva is van legalább 6 centi, ha nem több. És természetes hatású, kerek a kijelzője, a többieké meg négyszögletű. Viszont csak 800×800-as felbontású és 25Hz, kétségtelen, hogy egy 1920-as kijelző 50Hz képfrissítés mellett kellemesebb látvány.
És harmadszor is igen ám, mert az Alpexben van 2 beépített akku, 1 cserélhető akku, meg még egy negyedik akku, ami az opcionálisan megvásárolandó vetőt hajtja. Tehát az egész rendszer 4 akkuról üzemel, ennek megfelelő össztömeggel. A Tube-ban van 2 beépített akku, és egy harmadik hajtja a szériatartozék külső vetőt. A PARD-ban meg egy szem cserélhető akku szolgálja ki a távcsövet és a beépített (egyébként egész jó) vetőt, cserébe könnyű. Nyilván ez bírja a legrövidebb ideig, de legalább gyorsan cserélhető, és egy 18650-es akku 2-3000 Ft a neten, be lehet tankolni belőle a hosszú éjszakákra.
Mellesleg én a Pardra simán vennék a beépített vető mellé egy külső vetőt is. Úgy, hogy a beépített 940-es, ami jó lesz közelre, mert észrevétlen marad vele az ember, a külső vető meg 850-es nagyobb, 100-150-180m-es távokra, mert hát ég és föld a különbség a kétféle vető fénye között:
Mint látható a 850-es fényénél a távcsövek sokkal tisztább, kontrasztosabb, élesebb képet adnak. Viszont úgy világít, mint a falusi szódaszállító bringa hátsó lámpája, amit az élelmesebb vad közelről ki fog szúrni. A többi céltávcsőre még egy vetőt aggatni már marcera, bumszli, nehéz, stb. Jóllehet a Tube-hoz adott konzolon van hely egy másodiknak is.
Szóval akkor melyiket? Hadd szögezzem le, hogy mindhárom céltávcső iszonyatosan jó motyó, mindháromnak masszív rajongótábora van, és bár az érthetőség kedvéért itt-ott sarkosan fogalmaztam, de nem akartam megmarni egyiket sem. Bármelyiket elfogadnám sajátomként. De…
- Ha egész éjszaka szoktál szórón ülni, és nem akarsz akkut cserélgetni, és egyébként is dimbes-dombos, fasorokkal tagolt, erdős-bokros területen vadászol, és nem bánod ha nehezebb lesz a puska, akkor Alpex 4K. Ehhez még vetőt is kell venned, de legalább többfélét is tudsz próbálni/használni.
- Ha utálod a vetőt, és hogy a fényénél néha fű-fa-virág és vad egybeolvad, meg a pára és a belógó gaz elvakíthatja a rendszert, akkor a te választásod a Tube TD70, mert bár az se hőkamera, de kisebb az esély vele az ilyenekre. Van hozzá gyári vető, ami 150-170-ig jó lesz, viszont léteznek nála jobbak is.
- Ha sokat vadkározol, ragadozóra vadászol, sokat mászkálsz éjszaka, ezért egy könnyebb puska ajándék, és nem idegen tőled a 150-200-220m-es lövés sem, akkor minimum a Pard Night Stalker 70mm a te távcsöved, de akár a 100mm-es is. A vetővel első körben nem is kell törődnöd, aztán később még meglátod, hogy kiegészítenéd-e a szettet egy külsővel a másik hullámhossz, vagy az akkuidővel spórolás miatt.
Végül egy utolsó szempont, a meghibásodások. Ne legyünk naívak, mindegyik márkánál, kivétel nélkül tapasztalhatók néha gyári hibás darabok. Ez egy ilyen kávéház. Abból találni többet, amelyikből többet eladnak. Nagy számok törvénye ugye. Amíg az Infiray volt a sláger, akkor azt ütötték a fórumokon, hogy sok a hiba, csak azt nem vették figyelembe, hogy többezer darab lelt gazdára Infiray hőkamerából és éjjellátóból az elmúlt években. Aztán befutott az Alpex, a felfutási időszakban azt mondták az megbízhatóbb, de amióta abból is tonnaszám adnak el, ott is lehet már hallani a hibákról. A Pard ugyanez, de még a Pulsar is, ami nem kínai, ha esetleg valaki erre gondolna. Szóval a lényeg itt a hazai jótállás és garancia, ami megoldja ezeket a problémákat. Az legyen, meg egészség, minden másra ott a Mastercard.
Vadász, vadászíjász, terméktesztelő, blogger, kíváncsi, kritikus, ex-fotográfus, Infiray Ambassador. Nem trófeavadász, nem influenszer.