Mathews V3x
Nagy sikert aratott annak idején a Mathews VXR világszerte, így a tavalyi V3 modell azt csiszolta tovább. Idén pedig jött a V3x, ismét csak kisebb csiszolásokkal, apró, de okos, vagy simán csak trendi megoldásokkal. Idén 29″ és 33″ tengelytávval érkeznek a V3x-ek, vagyis a kisebbik modell maradt a régi, a másik viszont nőtt egy pár centit. Megjelent egy új szín is, a Granite, ami egy ilyen drappos (szürkés-barnás) árnyalat. Az alábbi képeken ez látható.
Alább a Mathews e szériájának fejlődéstörténete:
Halon 32 2016 / VXR 2019 / V3 2020 / V3x 2021
Trendi és talán okos megoldás a V3x-en, hogy a Hoythoz hasonlóan idén igyekeztek az íj egyensúlyát a tömegközéppont felé szorítani. Minderre az egyik megoldás, hogy lehetőség van az irányzékot úgy felszerelni, hogy az nem a középrész oldalára rögzül (oldalra húzva a balanszot), hanem a középrész mértani közepébe. A Hoyt ezt Picatinny sínnel oldotta meg, ha emlékszünk a Ventum és az RX-5 modelleknél (így az irányzékgyártók kénytelenek az egyes modelljeikből Picatinny változatot is készíteni – biztos örülnek neki). A Mathews ellenben úgy gondolta, hogy elég, ha csak a legnépszerűbb, ún. “dovetail” sínes irányzékokat veszik alapul, és egész egyszerűen vágnak a sínnek egy lyukat a középrészbe (Bridge Lock), ahová az irányzékot be lehet tolni, majd egy csavarral rögzíteni. Egyszerű és nagyszerű megoldás, már-már bagatell is, cserébe viszont leginkább csak a Spot Hogg, HHA és Axel irányzékokkal kompatibilis (a Black Gold irányzékok dovetailjével például nem). Minden más irányzékot hagyományos módon szerelhetünk fel a Mathews V3x-re.
Mivel ezzel a módszerrel eltűnt a széles helyet foglaló, oldalsó irányzék-adapter, így a Mathews csinált két új vesszőtárat is a V3x-hez (lecsatolható egyrészest, és fix kétrészest, a neve LowPro), melyek közelebb kerülhettek a középrészhez, szintén csökkentve az oldalirányú terhelést. Ezeknél a tár merevítőrúdjai már konkrétan bent vannak az íjkarok alatt. Nyilván egy hagyományos irányzék-felfogatással nem használhatók, és kifutóból sem árt a dovetail felfogatású a szokásos Berger-lyukas helyett, különben belelóg a tárba.
Egyedi és okos megoldás a Mathews V3x-en a S.A.S. (Stay Afield System). Ez nem más, mint két-két szarvacska a csigákon, és egy rövid, hurkos szervizkábel. Ennek segítségével akár kint a vadonban is tudunk machinálni a húrral és a kábelekkel, íjprés nélkül. A dolgunk annyi, hogy a középrészen támasztva befelé húzzuk a húrt, vagy a kábeleket. Ezzel a csiga kissé elfordul, így a SAS-kábelt be tudjuk akasztani a csigákon lévő kis szarvakba. Kiengedve a húr/kábelek lazák maradnak, és könnyedén korrigálhatunk egy peep-csavarodást, vagy hasonló kisebb szervizelést.
A V3x középrésze is picit módosult, kisebb lett benne a deflex. A nagyobb, 33-as tengelytáv és a kisebb hajlat miatt az íjat stabilabban lehet tartani, és kevésbé hajlamos a belecsavarásba lövéskor.
Ezek az újdonságok, de persze megtalálhatók a V3x-en a korábbi évek fejlesztései is, úgymint a 45 fokban álló kábeleltartó, ami mértani középen feszíti a kábeleket, az SCS akasztórendszer, amivel vállra vehetjük az íjat, vagy használhatjuk fára felhúzáshoz, és így tovább.
Prime Inline
Határozott mérföldkő a Prime életében az Inline nevű, zászlóshajó szériájuk, ugyanis egészen pontosan 10 év után elengedték a csak rájuk jellemző dupla csigarendszert. Melyet bár a Prime nagyra tartott, mert mindeféle csigadőlést, és hangolási nehézséget kiküszöbölt, de most végre bevallották, hogy voltak hátrányai is: nagyobb rezonancia, súlytöbblet és bonyolult, 7-részes idegszett. Állításuk szerint az új, Inline csigarendszer megőrizte a dupla csigák torziómentes jellemzőjét, de leegyszerűsítették a dolgot.
A Prime új Inline rendszere egészen fura, ugyanis nyugalmi állapotban kissé dől a csiga (elvileg*), és a kábel eláll a csigától, majd az íj kihúzása közben a csiga kiegyenesedik, a kábel pedig befut a csiga belsejébe.
*Egyik tesztvideóban a dőlést szándékosnak mondják, mint a rendszer része, a másikban pedig prototípus-bakinak.
Erre azért van szükség a Prime szerint, mert nyugalmi állapotban a kábelek és a húr egyforma mértékben húzzák a csigát, pontosabban annak tengelyét, de az íjat kihúzva a kábel-oldali terhelés nő, a húré csökken, így a tengely terhelése felemás lesz. Ezt küszöbölte ki anno a Prime-féle dupla csiga, és erre gyúr rá az Inline is. Ezzel az új rendszerrel a terhelés eloszlása változik húzás közben, mivel az egyre erősödő kábelterhelés becsúszik középre a húzásciklus végére. Az alábbi videóban illusztrálják ezt szépen:
Az eredmény a kiegyensúlyozott csiga, a könnyebb hangolhatóság, és a jobb nock-travel, vagyis a nock mozgásának finomhangolása. Az íj hangolása (a kifutó tilitoliján kívül) a tengelyen lévő távtartók csereberéjével lehetséges. Aki ezt házilag csinálná, annak szét kell szednie a csigát/tengelyt, a hivatalos Prime-forgalmazók viszont kapnak majd egy speciális szerszámot, amivel a távtartót szétszerelés nélkül lehet leszedni, és másikat feltenni. A Prime szerint ilyen szerszám a nagyérdemű számára nem lesz elérhető.
Az új Prime Inline háromféle méretben lesz elérhető:
A Nano Grip maradt a régi, ami egy gumírozott markolat, de a szokásosnál keskenyebb és laposabb. A Prime ugyanis nem ráhúzza a burkolatot a középrészen kialakított markolatra (mint más gyártók), hanem azon a részen elkeskenyíti a középrészt, így a gumiborítás ellenére a markolat nem lesz dundi, mégsem fagy rá a kezünk hidegben.
Elite Archery
Az Elite középkategóriás, és egy széles állíthatóságú, ifjúsági íjat dobott a piacra. A top kategóriát továbbra is a tavalyi 33″-es Enkore, és a 34″-es Remedy csigások alkotják (a 32″-es Kure-t úgy tűnik kivezették, szóval ha 2022-re jön új Elite top-íj, az bizonyosan a 33″ alatti, kompakt szegmensbe érkezik.).
Elite Terrain
Középszintű vadászíjász íj, barátságos 7″ aljzási magassággal, 325 FPS sebességgel, és hibrid csigarendszerrel. A húzáshossz egészen nagy skálán állítható, 25.5″ és 31.5″ között, így termetesebb íjászok is használhatják a 32.5″ tengelytávú Terraint. A kikönnyülés fix 85%, viszont csak jobbos verzióban lesz elérhető 45-60#, vagy 55-70# húzóerővel. Könnyű íjról beszélünk, hiszen mindössze 3.9 font a tömege. A csigarendszert kivéve a Terrain ugyanolyan alap komponensekből épül fel, mint az Elite high-end íjai.
Camo színekben nem lesz kapható, csak fekete, drapp, szürke és vadászzöld színben.
Elite Basin
A Basin az Elite új széles skálán állítható íja, ami fiataloknak és felnőtteknek is egyaránt megfelelő, és a korábbi Elite Ember íjat váltja a palettán. Nyilván nem rendelkezik top-jellemzőkkel, de együtt tud nőni a fiatal, vagy kezdő íjásszal, hiszen a húzóereje 20-70 font között, a húzáshossza 16-30 inch között állítható. Az aljzási magassága 6,7″, a tengelytávja 32.4″, sebessége 315 FPS. Ez is csak jobbos kivitelben lesz elérhető sajnos, a fent említett 4 színben. Ára ennek a kategóriának megfelelően barátságos. Különleges jellemzője, hogy hanyagolja a műanyag alkatrészeket, ahol lehet, és az Elite élettartam garanciát vállal rá.
FRISSÍTÉS: Elite EnVision
Jól tippeltem, hogy az Elite következő high-end íja egy kompaktabb modell lesz. A cikk írása után két nappal ugyanis napvilágra került a 31″ tengelytávú Elite EnVision.
Látszólag alig különbözik a 2019-ben bemutatott 32″-es Kure-tól (melyet egyébként magam is használok), de nem csak abban tér el az EnVision, hogy egy collal rövidebb. Áttervezték a középrészt, mely hosszabb és egyenesebb lett (kisebb deflex), így az Elite szerint még könnyebb lőni vele, mint egy nagyobb hajlatú, és rövidebb középrészű íjjal. Az osztott íjkarok is nagyobb terpeszt kaptak, áttervezték a foglalatukat is, továbbá az EnVision a középrész alján kapott egy extra rezgéselnyelő betétet. Az íj hasonlóan gyors maradt, mint a Kure volt, pedig az aljzási magasság barátságosabb lett, közel 7″. Ez vélhetően annak köszönhető, hogy a Kure-t Standard modullal kínálták gyárilag, az EnVision pedig Performance modullal lesz kapható. Jöttek új színek is, az Envision színpalettája alább látható:
EnVision specifikáció:
- 31″ tengelytáv
- 6.875″ aljzási magasság
- 334 FPS
- ASYM Tri-Track csigarendszer cserélhető modulokkal (gyárilag Performance, de kapható Standard és 65% let-off modul is)
- Modulon választható cable-stop vagy limb-stop ütköző
- 23.5″-30.5″ húzáshossz (modulon állítható 1/4″ lépésekben)
- 70-90% let-off (modulon állítható)
- 40-75# húzóerő
- 4.45 font tömeg
- Jobbos és balos kivitelben is