Az Infiray hőkamerák gyakorlatilag teljesen automaták. Ezzel szemben a Guide Track modellek “legördülnek a szalagról” egyfajta beállítással, amit érdemes aztán felülbírálni, hiszen ezen készülékek lényege, hogy a profi beállítási lehetőségeik által teljesen egyénre szabhatók. Mondhatnám úgy is, hogy sokkal többet lehet kihozni belőlük, mint a gyári beállítás, és akkor válnak olyan szintű kamerává, amit az áruk is tükröz.
Kijelző fényerő
Ha a menü gombot röviden megnyomjuk, láthatunk ott egy Screen BRI nevű gyorsmenüpontot. Ez felel a kijelző háttérvilágítás erősségéért, ezt értelemszerűen éjszakai használatnál vegyük le minimumra. Így kevésbé vakít a kamera, és az akkuidőt is kíméli. Fontos, hogy ez a képminőségre nincs hatással, ez csak a kijelző háttérvilágítását állítja (értsd ha besötétítjük, akkor pl. a felvett videó nem lesz sötét tőle). A képünk fényességét egy másik menüpontban állíthatjuk, amit a következőkben tárgyalunk.
Image enhancement
Az első lépés, ha üzembe helyezzük a Guide Track bármelyik modelljét, hogy lépjünk a főmenübe (menü gomb hosszan nyomva), és az Image quality adjustment menüpontban lépjünk az Image enhancement funkcióra. Ez gyárilag OFF álláson van, pedig ez ugyanolyan funkció, mint a Pulsaroknál nagy népszerűségnek örvendő újítás, az Image Boost: élesít egy adagot a képen. Állítsuk ON-ra. Nem lesz orbitálisan látványos, de van van hatása, és higgyük el jobb vele, mit nélküle! Sajnos a Guide Track IR25 hőkamerák, kikapcsolás után ezt az egy beállítást elfelejtik, így érdemes vadászat elején mindig visszakapcsolni (alvó módban nem felejti el, csak teljes kikapcsoláskor).
Témamódok
A Guide Track kamerák gyárilag három presetet, témamódot kínálnak, ami a menüben Scene mode-ként aposztrofált, illetve a kamera tetején az előre néző nyíl gombbal váltogathatunk köztük: Nature, Highlight és Enhanced. Erre mindjárt visszatérek, de előtte menjünk tovább az Image quality adjustment menüben, melynek az alján láthatjuk a Brightness (fényerő, világosság) és a Contrast (képkontraszt) beállításokat. Mindkettő 10-100%-os skálán mozog 10-es léptékben.
Gyári beállításon a fenti említett három témamód valójában három előre beállított Brightness-Contrast arány, ráadásul elég magasak:
Témamódok gyári beállítása | Brightness | Contrast |
---|---|---|
Enhanced | 30% | 90% |
Highlight | 30% | 100% |
Nature | 30% | 60% |
Ám ezeket felülbírálhatjuk egyenként, vagyis külön-külön a Brightness-Contrast “csúszkák” (a továbbiakban B/C) módosításával, és érdemes is megtenni! Gyakorlatilag, ha mindhármat egyformára állítjuk, akkor tökegyformán fog kinézni a három témamód. Annyi a különbség, hogy
az Enhanced mód ad még egy kis extra élesítést a képre,
így vélhetőleg mindenkinél ez lesz a legnépszerűbb, de a másik kettő is kellően éles képet nyújt.
A fenti állíthatóság miatt ezeket felfoghatjuk User mode-oknak is, vagyis 3-féle felhasználói beállítást tárolhatunk el rájuk. Én javaslom, hogy az Enhanced legyen egy általános, éjszakai vadászati használatra szánt beállítás, a kedvenc hőképünkkel, ami ugye mindenkinek más: van aki a fekete alapon fehér hőképet szereti (White hot), van aki a fehér alapon feketét (Black hot), van aki a színeseket. Mivel általában nem egyforma B/C beállítások állnak jól a White hotnak és a Black hotnak (főleg, mert a Brightness csúszka Black hot módban inverzben működik), ezért először a kedvenc hőképünkön kezdjük el állítgatni a B/C csúszkákat különféle kombinációkban.
Nekem a kedvencem az alacsonyan, vagy közepesen tartott Brightness, és az alacsonyan tartott Contrast (pl. B:30-50% – C:20-30%). Ezzel szép, éles, nem túl harsány képet kapunk, ami nem vakít a sötétben, a vad kontúrjai szépen látszanak, olykor még a szőrzet is, ha közelebbi állatokat nézünk. Gyári beállításokon ezek a részletek elvesznek a magas, 90-100%-os Contrast miatt.
A következő témamódra, mondjuk a Highlightra, ami angolul ugye kiemelést jelent, mentsünk el egy domborzatot, horizontot, növényzetet, állatokat jobban kiemelő, kontrasztosabb beállítást, ami például ködös-párás-szeles időben lesz jobb (amikor a kamera képe lebutul a sok levegőben lévő víz, vagy por miatt), vagy épp nyílt területen lesz hasznunkra.
A múltkor erdei szórón ültem, oda beállítottam egy szép részletes képet, aztán hazamenetelkor kiléptem az erdőből egy “szavannára”, és egybefüggő szürke volt az egész. Vagyis, ami beállítás az erdőnek jól állt, az a mezőre már túl kontraszttalan volt. Ergo ilyenkor jó, ha el van mentve egy világosabb és kontrasztosabb beállítás is: ha változik a környezet, vagy az időjárás, akkor csak átnyomjuk a kamerát egy másik témamódra.
A harmadik, Nature menüpontra meg állíthatunk bármi más B/C arányt, ami szimpatikus. Lehet az egy minimumra csökkentett Brightess, a legsötétebb, hold nélküli éjszakákra, ami a legkevésbé vakít (Black hot esetén maximum közelébe tolt Brightness, mert ugye inverz). Vagy, ha eddig a White hot hőképpel mahináltunk, mentsünk el egy jó beállítást Black hotra is, hiszen a Guide kamerák gyönyörű Black hot hőképet tudnak, de mint említettem, oda nagy eséllyel más B/C arány lesz a megfelelő, mint White hotra. Nekem a Black hot a kedvencem, mert inkább tűnik fekete-fehér film hatásúnak, vagyis valóságosnak, mint a negatív filmre emlékeztető White hot.
Bármit ki lehet találni, attól függően, hogy a tulajdonos milyen módokon használja a hőkamerát. Lehet erdei-mezei beállítás, lehet sziklás terepre szánt beállítás, lehet teliholdas éjszakára fényesebb, vagy hold nélküli éjszakára szánt, kevésbé vakító beállítás, lehet objektumvédelmi, városi beállítás, vagy ködös-párás időre szánt beállítás. A lényeg, hogy próbálkozzunk, és használjuk ki a kamera testreszabhatóságát, mert épp ez a lényege a Guide Trackeknek! Az Infirayesek egyelőre ennyire nincsenek elkényeztetve, mert azok a kamerák automatikusan állítják a kontrasztot, ami általában jó, de néha téved az automatika (például a horizont be tud zavarni, amit eddig csak a Leica tudott kiszűrni), és jó lenne a Guide-hoz hasonló módon belenyúlni.
Kamera zöld LED-jének kikapcsolása
Sok embert zavar a hőkamerák tetején lévő státusz-LED fénye. A Guide Track kamerák esetében ez kikapcsolható, mégpedig a főmenüben az Indication settings menüpontban, Working indication címszó alatt. Ha a kamerát powerbankon használjuk, és a töltésnél az USB-aljzat mellett világító piros LED-et is zavarónak érezzük, akkor állítsuk offra ugyanitt a Charging indication-t is.
PIP ablak
Mivel a Guide Track kamerákkal a digitális nagyítás csak úgy működik, hogy nyomva tartjuk a nagyító gombokat, illetve videofelvétel közben a nagyítás gomb inaktív, ezért megkönnyíti a dolgunkat a PIP ablak használata. A menü gomb rövid megnyomásával, a gyorsmenüben kapcsolhatjuk be, illetve pozícionálhatjuk, hogy a kis nagyított szegmens hol helyezkedjen el a kijelzőn: bal fent, középen fent, vagy jobb fent. Az ablakban a képernyő közepének 2x-esen nagyított képét kapjuk. Ha bekapcsoljuk a digitális nagyítást, akkor a PIP ablakban is növekszik a nagyítás.
Ezeket a beállításokat javaslom tehát az újdonsült Guide Track tulajoknak! Alább pedig pár videó, ami még ezeket a kamerákat taglalja:
Vadász, vadászíjász, terméktesztelő, blogger, kíváncsi, kritikus, ex-fotográfus, Infiray Ambassador. Nem trófeavadász, nem influenszer.