Egy nem kifejezetten vadászati terméket próbáltam vadászati körülmények közt. Bár az ilyetén használata számomra jelen állapotában kérdéses, de a technológia zseniális, és egyre jobb lesz. Úgy tűnik lassan elfelejthetjük az infravetőt a digitális éjjellátók esetében.
A SiOnyx Aurora nem új termék. 2018-ban mutatták be, és a fotós szaksajtóban futott is egy kört, anno minden jelentős fotós híroldal írt a bejelentéséről, úgy, mint éjjel-nappal színes képet adó akciókamera. Akkor még csak legyintettem, gondolván, hogy nah, a fotósok (és az őket kiszolgáló gyártók) felfedezték a digitális éjjellátót, nincs itt semmi látnivaló. Bár az, hogy színes képet ad, akár még adhatott is volna okot a gyanakvásra, hogy ez nem egy hétköznapi termék. Azzal is tisztában voltam régóta, hogy a fényképezőgépekben már olyan érzékenységű szenzorok vannak, olyan fejlett a technológia, hogy nem kellene nagyon összetörnie magát a gyártóknak, hogy egy brutális érzékenységű kamerát tegyenek le az asztalra. Ez most a kezemben volt a SiOnyx Aurora formájában.
Ez egy tenyérben elférő, valóban aprócska készülék, ami fényképezőgép és videokamera egyben. A keresőben látható kijelzője a legtöbb digitális éjjellátónál és hőkameránál lényegesen nagyobb méretű, tehát éjjellátó keresőtávcsőként használva igazán panorámás képet láthatunk benne. Háromféle üzemmódja van: Day (Nappali), Twilight (Szürkületi) és Night (Éjszakai).
Ebből a nappali és a szürkületi gyakorlatilag egy normál videokamera üzemmódnak felel meg, ám az éjszakai módra átváltva a SiOnyx új dimenzióba lép át. Hallható kattanással eltávolítja a szenzor elől az infraszűrőt (beengedve az infra hullámhosszú fényt, ami a nappali képnek nem tesz jót, éjszaka viszont szükséges), és maximalizálja az objektív fényerejét (f/1.4-re). Erős szürkületben és holdfénynél ebbe az üzemmódba lépve szinte csoda történik, egy furcsa színű, de kvázi nappalinak ható látványba borul az előttünk elterülő táj. Bár mondják, hogy színes a kép, de túl sok színre ne számítsunk. A fák lombozata (jelen évszakban speciel a tűlevelek) az infra hullámhossz miatt világos színűek lesznek, a táj meg enyhén vöröses-lilás tónusú, de lényegében “fekete-fehér”. Csupán a még derengő égbolt, és a távoli települések fényeinek színei láttán tapasztalhatjuk meg, hogy valójában színes képet nézünk. Igény szerint egyébként át lehet állítani fekete-fehér, és zöld éjszakai képre is.
A kép a legerősebb szürkületig gyakorlatilag hótiszta, zajmentes és lenyűgözően éles marad. Ezért nem más, mint az 1″ méretű, és az éjjellátók piacán még meglehetősen ritka 1280×720 pixel felbontású szenzor, továbbá a jó minőségű OLED kijelző felel. A kompakt kamerák területén nagy méretűnek számító szenzor, és az ehhez képest relatíve kicsi felbontás hatalmas pixelméretet eredményez, a nagy pixelek pedig sok fényt tudnak gyűjteni.
Csak a miheztartás végett. Egy 1″ méretű szenzorral szerelt Sony RX100 kompakt fényképezőgép 20 megapixeles, és f/2.8 fényerejű objektívvel rendelkezik. Ehhez képest a SiOnyx ugyanekkora szenzora 0,9 megapixeles, és f/1.4 fényerejű az optikája. Óriási különbség, ami semmi más nem szolgál, mint a gyenge fény minél jobb hasznosítását.
WiFin keresztül a kamera képét a SiOnyx applikációja segítségével telefonra, tabletre is kilőhetjük. Különösen hasznos ez mondjuk hajózásnál, ahol a kamera kint figyeli a vizet, a kapitány pedig a cockpitban kijelzőn nézve láthatja az éjszakai tájat a hajó előtt, és könnyedén navigálhat, amit a GPS, és a digitális iránytű is segíteni tud.
Szóval hol itt a probléma? Probléma igazából nincs, mert ez elsősorban nem vadászati célú termék, jóllehet erre is lehet használni. De a sima Aurora, tehát a zöld színű, ami nálam is járt, a szürkület végéig nagyon jól tartja magát, ám ahogy az utolsó derengő fény is elfogy, hirtelen lehal, és csak zajos képet mutat.
A gyártó szerint éjszaka minimum félhold fénye kell neki. Nekem sajnos nem volt lehetőségem holdfénynél tesztelni, de a kollégák előttem kipróbálták teliholdnál, és azt mondták zseniális. Aki nem tudná, az eddig ismert, vadászati célú digitális éjjellátók vető nélkül maximum a horizontot látják még teliholdnál is. A SiOnyx ezeknél klasszisokkal érzékenyebb szerkezet!
FRISSÍTÉS: további tesztelés során kiderült, hogy ez tájfüggő, egy másik helyen, nyílt terepen, ahol végeláthatlan vetés van, még teljes sötétben is használható maradt a kamera!
DE! Idén tavasszal érkezik az aranyszínű Aurora PRO,
aminek a gyártó szerint pusztán csillagfény is elegendő éjszaka. Erre nagyon kíváncsi leszek! Ha a csillagfény elegendő, akkor borús időben a települések közelében sem lesz gond vele, hiszen a települések fényei a felhőzetről visszaverődnek. További új funkciója is lesz még az Aurora PRO-nak, ez pedig a kiterjesztett valóság (AR) és a pozícionálás. Ez azt jelenti, hogy például két (vagy több) vadász egyszerre mozog egy területen, akár vadászik, akár utánkeres, és mindannyian Aurorát használnak, akkor a kijelzőben élőben láthatják egymás pozícióját és távolságát, rávetítve a kameraképre. Biztonsági szempontból gondolom nem kell részletezni ennek hasznosságát.
Mivel a SiOnyx Aurora egy infra éjjellátó, bátran lehet használni vele infra fényvetőt, akár 940nm-est is, de vigyázni kell, mert például a brutál erős, lézeres fényvetők annyira világosak, és annyira kis területet fednek le, hogy csak “egy fehér lyukat égetnek” a kép közepére (egyébként nem károsítja). Az Aurorának jobb egy nagyobb területet lefedő, és/vagy gyengébb fényvető is, mert nagyon érzékeny. A gombokkal vezérelve egyébként könnyedén sötétíthetjük, vagy világosíthatjuk a kameraképet, ami vető használata esetén talán nem árt. Az alábbi képeken nincs ilyen korrekció. Érdekesség, hogy az infravetővel megvilágított terület valóban fekete-fehér lesz, körülötte pedig színes marad.
A kamerában a kijelző automata, csak akkor kapcsol be, ha a szemünkhöz emeljük az okulárt. Erre az energiatakarékosságra szükség is van, mert az aprócska, 1400mAh-s akkumulátor nem egész éjszakás vadkározásra lett tervezve, jóllehet powerbankról tölthető, üzemeltethető a kamera. Beépített irányítű, és GPS is van a készülékben, mint említettem, a fotó és videó beállításokat (expozíciós értékek) pedig hagyhatjuk automatán, vagy manuálisan magunk kezelhetjük. A kamera 0,9MP-es fotót, és 1280×720 pixeles, tehát HD felbontású videót tud készíteni.
Használható-e vadászatra?
Igen is, meg nem is. Vadászati szempontból a legnagyobb hátránya ezeknek a SiOnyx kameráknak a kicsi nagyítás, és a hatalmas látószög. Mondjuk erdőben használva, és/vagy vadászíjászathoz, esetleg utánkereséshez zseniális, főleg a hamarosan érkező Aurora PRO (gondolom, még nem próbáltam), de bármi egyébre a 40 fokos horizontális látószög, és a bőven 1x-es alatti alapnagyítás tulajdonképpen alkalmatlanná teszi keresőtávcsőként, annak ellenére, hogy a digitális zoomot a nagy felbontás miatt egészen jól bírja. Látszik, hogy ez inkább egy konzumer termék, egy akciókamera, amit hajózáshoz, éjszakai csónakos horgászathoz, és túrázni, kalandorkodni találtak ki (lásd digitális iránytű, alacsony akkuidő, stb). Bár a gyártó hangoztatja a vadászati felhasználást is, a promovideókon az amerikai vaddisznóvadászok félautomata fegyverre Picatinny sín segítségével furcsa céltávcső előtétként, sőt mögététként is használják, de egyrészt ez itthon illegális, másrészt ennél vannak célravezetőbb megoldások is. Jóllehet szálkeresztet be lehet hívni, de például az, hogy mennyire lövésálló, senki nem tudja.
Mindenesetre a gyártónak le lesz adva a drót, hogy igazán gondolhatnának jobban a vadászokra. Az új, “csillagfényes” Aurora PRO technológiáját belepakolhatnák egy minimum 2-3x-os nagyítású kamerába, kapjon egy kicsit ergonomikusabb kialakítást, és nagyobb akksit. Ezek elkerülhetetlenül magukkal hoznák a nagyobb méretet is (ha 2-3x-nál is nagyobb nagyítású lenne, az durván megnövelné a méretét), de vadászaton szerintem nem fontos, hogy akkora legyen, mint két presszókávés csésze.
Ha ezt megcsinálnák, az lemosná az összes digitális éjjellátót a piacon, és digiben is elhozná, vagy akár meghaladná a Gen 2+, Gen 3 analóg teljesítményt, immáron nem csak élességben, hanem fényerőben is.
Ára? Nem olcsó, de a pontos árát nem tudom. Mindenfélét találni 400 dollártól, 600 dolláron át, egészen az új Aurora PRO 1000 dolláros áráig. Utóbbi már hőkamera árszínvonal.
Videós bemutató és mintafelvételek: