Talán… feltéve, ha ezek az új járgányok bírják addig a strapát. Márpedig bírniuk kell, ugyanis a most 20-25 éves Nívák, Samuraiok és Pajerok nagyrésze biztosan nem fogja újabb 20 évig bírni, valami márpedig kell helyettük, ha nem pickupban gondolkodik az ember.
Ha eddig nem tűnt volna fel Kedves Olvasó, akkor szólok: drasztikusan megcsappant a valódi terepjárót gyártó vállalatok száma. Jóllehet a pickup biznisz virágzik, olyannyira, hogy váratlan szereplőként még a Volkswagen és a Mercedes is beszálltak ebbe a kategóriába. De aki gyakran használt már terepen pickupot az tudja, aki nem használt, az esetleg mástól már hallhatta, hogy jó-jó a Ranger, a Hilux és társai, de ezek inkább terepre szánt haszonjárművek, mint valódi terepjárók. Mégpedig azért, mert a terepjárási képességeik a könnyű plató + hátsó kerék hajtás, illetve az extrahosszú tengelytáv miatt azért gyengébbek, mint az ízig-vérig terepjáróké. Abban a pillanatban, ha feldobják a platóra a 150 kilós bikát, máris megtáltosodik a pickup, mert lesz súly a hajtott kerekek fölött, de ha csak a puska van benne, meg a hátizsák, akkor hajlamos elpörögni a hátsó kerék, ha egy kicsit csúszik a talaj. A hatalmas méretükről nem is beszélve, ugyanis az európai pickupok kezdenek “amerikanizálódni”. Érdemes odaállni egy 15 éves Mazda B2500 mellé mondjuk egy új Ford Ranger Wildtrakkel, vagy egy Nissan Navarával…utóbbiakra jellemző méreteket korábban csak amerikai filmekben láttunk: az ember mellkasáig ér a motorháztetejük. Mondjuk úgy, hogy a Mazda motorházán az egész társaság be tudta még magát vésni a könyvbe a társasvadászat reggelén, az új pickupok elterjedésével erről a megoldásról lehet, hogy elkezdenek majd leszokni a vadászmesterek.
Node mi van az ízig-vérig terepjárókkal? Volt egy halom belülük 10-15 évvel ezelőtt…
Hát kérem az van, hogy már nincsenek. Vagy SUV-osodtak, vagy kihaltak. A Suzuki Vitarából, vagy a Ssangyong Korandoból például mára már telekre járó SUV lett. Nincs baj az SUV-okkal, ha az ember csak finoman használja őket terepen. Tudom, mert nekem is az van, jómagam egy Nissan X-Trailt hajtok tökön-babon. De ha süppedni kezd a talaj, akkor a SUV már nyögdécselni kezd felező nélkül, ha magas a gaz, úgy karistolják a padlólemezt az ürömök, kenderek és parlagfüvek, mint kisiskolás a táblát a körmével, továbbá ha száll a por, vagy a homok, olyan helyekre jut be, ami egy alapvetően utcára szánt autóba nem kellene… Azt már csak halkan említem, hogy elöl-hátul drága, fényezett, olykor krómcsíkos lökhárító van rajtuk ködlámpával, parkolóradarral és társaival, és hát mindig ezek kapják az első pofonokat a vadászterülettől, ha épp nem az autó alja.
További rossz hír, hogy a Mitsubishi Pajerot megszüntetik, az utolsó széria fut belőle jelenleg, ahogy a Hyundai a Gallopert is megszüntette már régen. Nincs már sem Terrano, sem Patrol, sem pedig Pathfinder a Nissantól, és a Toyota Land Cruiser, ahogy a Land Rover Discovery, vagy épp a Mercedes G-Osztály is bálna méretű luxusautók lettek, bálna méretű terepjárók helyett: méregdrágák, így terepre legjobb esetben talán 20-25 évesen kerülnek majd ki, ha nem lesz más alternatíva. Ha lesz, akkor pont annyi G-Klassét, Discoveryt és Range Rovert fogunk majd a magyar erdőkben látni, mint amennyit ma látunk a régi kockább verziókból. Nem sokat.
És ezzel el is érkeztünk a cikk témájához. Ahhoz a maréknyi típushoz, amik mostanság jelentek meg, vagy fogalmazzunk úgy, nem adták még fel a gyártását, nem pickupok, nem SUV-ok, nem luxusautók, hanem valódi terepjárók, nagy hasmagassággal, meredek terepszögekkel, strapabíróbb lökössel, ballonos kereket fogadni képes kerékűrrel, és persze felező váltóval. Ezek új autók, ráadásul a jogi szabályozás miatt tele kellett pakolni már ezeket is ABS-sel, LED-es nappali menetfénnyel (amit rosszabb esetben ki se lehet kapcsolni), elektronikus menetstabilizálóval, guminyomás mérővel, meg a bánat tudja még milyen elektronikával, ami az EU-ban ma már kötelező minden új autónál, és ezek nyilvánvalóan megdobják az árat. Viszont ezek az egyedüli alternatívák, ha nem pickupot akarunk használni.
Az alábbi járgányok tehát azok, amik szóba jöhetnek vadászati célra. Jómódúbb vadásztársaknak akár már most is, másoknak majd akkor, ha ezek a modellek 10-20 évesek lesznek. Mindenesetre azért induljunk a legolcsóbbaktól a legdrágábbak felé.
Lada 4×4
A Niva élt, él és élni fog…úgy látszik. Gyakorlatilag változatlan formában kapni a mai napig, és ahogy olvasom a netes teszteken…hát, változatlan minőségben. Volt akinek már a szalonból kihozva súlyos gondjai akadtak vele, de nyilvánvalóan van olyan is, akinek semmi gondja…csak néha felgyújtaná. A lényeg, hogy a Niva…khm…bocsánat, szóval a Lada 4×4 örök, mint a nyomorúság. A jó benyomás látszatának kevéért egy tetszetősebb darabot raktam be illusztrációnak, ami a Lada 4×4 Bronto névre hallgat, és gyárilag “meg van f.szásítva”. 😀
UAZ Patriot
Hát ezek az oroszok… Úgy tűnik az UAZ se hal ki. A jó öreg parancsnokiból ez lett, és olyan komolyan gondolják az oroszok ezt a járgányt, mint Kormányunk a Retro rádiót (…értjük ugye a párhuzamot?). Vajon be is fut annyira?
A régi parancsnoki UAZ-hoz képest (ami egyébként máig kapható újonnan, változatlan formában) belül is szebben néz ki, de vigyázat, ha ezzel csúszunk be orral a vízmosásba, nem csak az agyunk fog eldurranni, de a szériafelszereltségbe tartozó légzsákok is, ami tovább drágítja az aznapi területjárást. 😀 Az UAZ Patriot, ahogy a fent említett Niva, Magyarországon is kapható 4,5 milliótól.
Suzuki Jimny 2019
A Jimny is még kitart. Bár amikor még új volt, senki nem hitte, hogy ez lesz az új Samurai, mert ahhoz képest ez már túl modernnek hatott a 90-es években. Aztán végül csak az lett. Aki kicsi, kompakt és olcsó vadászautót akar, ami terepen jól elbodogul, de szükség esetén azért ki lehet vele merészkedni egy forgalmasabb autóútra is, annak a Jimny jópár éve megfelelő választás. Szerencsére a Suzuki nem feküdt le teljesen az SUV-láznak, jóllehet a Vitarából városi vas lett. Valószínűleg ők is rájöttek, hogy konkrétan kihalt a konkurencia körülöttük, ezért megéri életben tartani a Jimnyt, megőrizve eredeti jellegét: létraalváz, faék egyszerűségű szerkezetek és motor. Hovatovább, a hátulját elnézve még vissza is nyúltak a Samurai felé, mikor beraktam az alábbi képet még el is bizonytalanodtam, hogy jót mentettem-e le a netről – hirtelen azt hittem ez egy jó állapotú Samurai fotója.
Jeep Wrangler
Azt hiszem e cikkben említett terepjárók közül még mindig a Wrangler a legterepjáróbb, már ha létezik ilyen fogalom. Semmi flanc, ha mégis az mindenképpen a terepjárásnak alá- vagy mellérendelve. Aki még nem tette, nézze meg az új Jeep Wrangler Unlimitedet közelről, részleteiben. Egészen elképesztő milyen megoldások vannak benne: zsanérok, átmenő csavarok és vasak, vasak mindenütt. Elnyűhetetlen első ránézésére is.
Belül persze a Wrangler is kemény újításokon ment keresztül, és dacára annak, hogy slaggal ezt se fogjuk kimosni belül soha, mégis panaszra nem igazán lehet ok a pilótafülkét elnézve.
Land Rover Defender 2020
Hát bevallom őszintén ezen gépsárkány miatt kezdtem el írni ezt az egész cikket. Szó bennszakad, hang fennakad, lehellet megszegik. Az évtizedekig változatlan formában gyártott Defender jövő évtől teljesen megújul, de a beharangozók szerint a modern külső ellenére megőrzi vérbeli terepjáró vonásait. Azt majd meglátjuk, mindenesetre szerintem marhajól néz ki, a hátulján meg van is némi visszakacsintás a múltra. Ha ez egy formatervezői vizsgamunka lenne, én ötöst adnék rá.
Ez a Defender is többféle hosszban lesz kapható: 3-ajtós, 5-ajtós és 5-ajtós hosszított. De ami a legkeményebb, hogy a hagyományos motorok mellett a Land Rover hibrid hajtású verzióban is gondolkodik. Ez a jövő. Meg a légrugó úgy látszik, ugyanis az új Defenderben állítható magasságú, légrugós lengéscsillapító kerül. Azt ugye sejtjük, hogy mennyibe kerül a légrugó cseréje, ha elfárad…?
Igen, ott elöl a kis ajtócska csörlőt rejt maga mögött.
Ami az árakat illeti, széles a spektrum, és nem nehéz kitalálni, hogy mely modellekből fogjuk a legtöbbet látni erdőn-mezőn 10-20 év múlva.
- Lada 4×4 – 3.6 millió Ft-tól (kétszemélyes 2.56 milliótól)
- UAZ Patriot – 4.5 millió Ft-tól
- Suzuki Jimny – 5.5 millió Ft-tól
- hopp egy ugrás….
- Jeep Wrangler – 14 millió Ft-tól
- Land Rover Defender – 16 millió Ft-tól (majd 2020-ban)
Vegyék, vigyék kedves újautó hívők, hogy legyen belőlük használtautó választék 10 év múlva! Ne kelljen már mindenáron bitang méretű pickupokkal mennie vadászni annak, aki amúgy nem szeretne… 😉
Azért előttem a kép, amikor 20 év múlva a leshez közeledvén megpillantjuk az út mellett turkáló kondát, és csendben kiszállnánk előszedni a puskát, de nem sikerül, mert vinnyog az autó mikor kicsatoljuk a biztonsági övet, diszkót játszik a fedélzeti monitoron a navigáció, meg zümmög egy hangosat az elektronikus automata kézifék, amikor levesszük a gyújtást…aztán felébredünk, és rájövünk, hogy álmodtuk az egészet, ugyanis a disznókat észrevétlenül, “lopakodóban” autózva régóta meg se tudjuk közelíteni, tekintve, hogy a bitangerős, LED-es nappali menetfényt már évek óta nem lehet kikapcsolni a kocsikon…
Vadász, vadászíjász, terméktesztelő, blogger, kíváncsi, kritikus, ex-fotográfus, Infiray Ambassador. Nem trófeavadász, nem influenszer.